Pre poľnohospodárov, ktorí chcú svoje produkty dodávať priamo
spotrebiteľom, ponúkajú zase automaty spôsob, ako uspokojiť nový dopyt
po lokálnych potravinách a rešpektovať zdravotné predpisy.
Vo Francúzsku tak pribúdajú nové predajné automaty popri diaľniciach aj
pri farmách. Jedným z výrobcov, ktorí profitujú z tohto trendu, je firma
Le Casier Francais. Je zaplavená objednávkami na automaty a očakáva, že
jej tržby sa tento rok zdvojnásobia z minuloročných 1,2 milióna eur.
Malá firma s 22 zamestnancami so sídlom v severnom Francúzsku navrhuje a
vyrába automaty vrátane chladiarenských modelov pripojených na
internet.
Od zavedenia prvých blokád na zastavenie šírenia nového koronavírusu vo Francúzsku v marci prežíva podnik doslova rozmach. „Dostávame tucet žiadostí denne,“ uviedol riaditeľ spoločnosti Manuel Moutier.
Nie všetky síce vedú k objednávke, ale aj tak získala jeho firma
množstvo nových klientov, ako sú napríklad firemné jedálne a kaviarne,
ktorým automaty umožňujú ponúkať jedlá v ktorúkoľvek hodinu.
Automat od spoločnosti Le Casier Francais so stovkou malých priečinkov
stojí 40.000 - 50.000 eur. Je to veľká investícia, ktorá sa však podľa
niektorých výrobcov rýchlo vráti.
Benoit Soufflet, ktorý pestuje zeleninu neďaleko mesta Lille na severe
Francúzska, si nainštaloval začiatkom júla prvý automat so 60
priečinkami. „Za tri mesiace som investovaných 30.000 eur už získal späť,“ vyhlásil a uviedol, že jeho mesačné tržby z takéhoto predaja sa pohybujú od 10.000 do 15.000 eur.
„Naša farma sa nachádza pri supermarkete a veľa ľudí sa zastavilo a
požiadalo o kúpu šalátu alebo zväzku reďkoviek, čo nám vnuklo nápad,“ dodal.
Soufflet predtým spolupracoval väčšinou s veľkoobchodníkmi, teraz sa
však automaty podieľajú 30 až 40 % na jeho predaji. Pomohol mu aj fakt,
že po vylúčení reťazca sprostredkovateľov, ako sú veľkoobchodníci a
následne maloobchodníci, môže ponúkať svoje výrobky priamo spotrebiteľom
za tretinu cien v supermarketoch.
„Nečakala som také tržby, funguje to lepšie ako náš obchod na farme,“
skonštatovala aj Marie Fromentová, ktorá si v blízkosti svojej farmy v
Thun-Saint-Amand, dedine s 1100 obyvateľmi neďaleko hraníc s Belgickom,
nainštalovala automat s 88 priečinkami. Predáva v ňom svoje mliečne
výrobky a ďalšie lokálne produkty vrátane zeleniny, jablkového džúsu,
vajec či oblátok.
„Počas pandémie ľudia radšej používajú automat, ako chodia do obchodu,“ uviedla.
Inštalácia automatov vo vidieckych oblastiach však nie je vždy jednoduchá. „S pripojením 4G sú niekedy problémy,“
poznamenal Mathieu Lucas, ktorý farmárči v Bailleul-le-Soc, približne
hodinu jazdy severne od Paríža. Mať automat schopný akceptovať platby
kartou je totiž dôležité nielen pre zákazníkov, ale aj na odradenie
vandalov, ktorí hľadajú hotovosť.
Farmári musia tiež tovar v automatoch pravidelne kontrolovať a dopĺňať. "Zamestnávame
človeka na plný úväzok, ktorý ich najmenej dvakrát denne kontroluje a
dopĺňa. Ak sú priečinky prázdne, klienti sa nevrátia," dodal Soufflet.